Tuesday, September 8, 2009

Bagaimanakah kejadian kita?

Kejadian manusia merupakan salah satu proses tanda kekuasaan Allah SWT. Kita dijadikan dr hasil percantuman 2 gamet (benih) yg pd asalnya tidak membw apa-apa makna. Namun apabila segalanya bersatu, terbentuklah insan yang cukup sempurna sifat iaitu kita. Tetapi kenapa kadang-kadang kita terlupa tentang asal diri kita? Kenapa kita melupakan janji yg telah dibuat kepada Allah semasa dlm kandungan ibu? Bagaimanakah kita boleh melupakan tanggungjawab sebenar kita di dunia ini? Kenapa kitastill boleh melawan cakap mak dan ayah walaupun kita tahu asal kita pun dr diaorg? Bagaimana boleh kita lupa pengorbanan mak mengusung kita ke mana saja tanpa meninggalkan kita walaupun sesaat?

Persoalan yg perlu kita renungkan......

‘Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;
Kemudian Kami jadikan “pati” itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh;
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjad
i sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.’
(Surah Al-Mu’minun
, Ayat 12 hingga 14)

PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU PERTAMA (1)

- ovary merembeskan hormone utk keperluan embrio (hormone utk penebalan dinding rahim untuk penempelan embrio)


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA (2)

- memulakan perjalanannya memasuki Tiub Fallopia

minggu kedua

PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KETIGA (3)
-Setiap telur adalah perempuan (kromoson X). Suami
anda pula menghasilkan sperma yang mempunyai kedua-dua kromoson X dan Y. Sperma X yang disenyawakan dengan telur memberi peluang untuk anda mendapat bayi perempuan. Jika sperma Y yang disenyawakan, itu bererti anda akan mendapat bayi lelaki

Minggu ke 3

PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEEMPAT (4)
-Janin kini kelihatan seperti rongga yang penuh dengan r
atusan sel. Saiz janin pada ketika ini seperti sebesar kepala pin.

Minggu ke 4

PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KELIMA (5)
-Janin kelihatan seperti buih yang kecil. Ini kerana kantu
ng ketubannya masih tidak dapat dilihat.

- Tubuhnya bewarna kekalabuan dan lut cahaya. Diperingkat seawal ini, tubuh janin sudah mula terbentuk apabila sel bagi setiap jenis tisu besar, kulit,sistem saraf,tulang dan usus sudah berada di kedudukan masing-masing (peringkat pembentukan tulang yang mendahului pembentukan otot-otot. Apabila tulang-belulang telah dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.)


Minggu ke 5

PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEENAM (6)
-Janin pada waktu ini kelihatan seperti berudu, si
stem saraf sudah terbentuk dan jantungnya sudah mula berdenyut. Janin mula cuba untuk melakukan pergerakan pertamanya. Memandangkan kantung ketuban janin sudah terbentuk sempurna, janin sudah boleh begerak di dalam kantungnya.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KETUJUH (7)
-Saiz janin hanya sebesar sebiji beras tetapi otaknya s
edang berkembang pesat. Dalam sehari janin akan membesar pada purata 1 MM. Alis mata janin yang kecil mula terbentuk bagi melindungi matanya.


- perut dan usus , seluruh saraf, otak dan tulang belakang mula terbentuk. Serentak dengan itu juga, sistem pernafasan dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga ke paru-paru mula kelihatan. Begitu juga dengan organ pembiakan, kalenjar, hati, buah pinggang, pundi kencing dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna lagi. Kaki dan tangan juga mula terbentuk. Begitu juga mata, telinga dan mulut juga semakin sempurna.


- pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota yang lain. Selain itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang tertanam di dalam otot-otot ibu kini mempunyai saluran darahnya sendiri. Jantung bayi pula mula berdengup. Untuk perkembangan seterusnya, darah mula mengalir dengan lebih banyak lagi ke situ bagi membekalkan oksigen dan pemakanan yang secukupnya. Menjelang tujuh minggu sistem pernafasan bayi mula berfungsi sendiri.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KELAPAN (8)
-Janin sebesar buah anggur. Jari tangan dan ka
ki janin masih berselaput. Tulang kecil janin sudah terbentuk sepenuhnya tetapi belum menjadi tulang. Sebaliknya ia hanyalah tulang rawan yang lembut


Dalam surah Al-Mu'minun,juz kelapan belas ayat 12, 13 & 14, Allah Ta'ala berfirman.

‘ Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati yang berasal dari tanah. (Pati yang berasal dari tanah, ialah pati makanan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dan tanaman yang tumbuh di bumi).Kemudian Kami jadikan pati itu setitis air benih (air mani), pada tempat penetapan yang kukuh. Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa ketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya (keadaannya yang asal serta ditiupkan roh padanya). Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik baik Pencipta.’


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KESEMBILAN (9)
-Janin sudah membentuk wajahnya sendiri. Mata telinga dalam dan hidung sudah terbentuk. Janin sudah
mula melakukan pergerakan. Bagaimanapun anda masih belum merasainya. Jika bayi anda lelaki, penisnya akan kelihatan, tetapi ia masih memerlukan imbasan yang teliti untuk benar-benar mengesahkannya.

- semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya. Kuku-kukunya pun mula tumbuh.

Dalam surah Al-'Imran, juz ketiga ayat 6, Allah Ta'ala berfirman. Yang bermaksud:

‘Dia lah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.’


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KESEPULUH (10)
-Panjang janin kira-kira 4.5cm. Janin kelihatan seper
ti udang kecil, buku lali dan pergerakan tangan sudah terbentuk dan janin boleh melakukan separuh gengaman. Janin sudah boleh menggerakkan lengan,kaki dan dadanya sebagai latihan bagi membolehkannya bernafas.

Hadis Rasulullah s.a.w. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya:

‘Secara marfuk Baginda s.a.w bersabda: Allah s.w.t mengutuskan Malaikat ke dalam rahim. Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Ia masih berupa air mani. Setelah beberapa ketika Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa darah beku. Begitu juga setelah berlalu empat puluh hari Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa seketul daging. Apabila Allah s.w.t membuat keputusan untuk menciptakannya menjadi manusia, maka Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Orang ini akan diciptakan lelaki atau perempuan? Celaka atau bahagia? Bagaimana rezekinya? Serta bagaimana pula ajalnya? Segala-galanya dicatit semasa dalam perut ibunya lagi.’


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KESEBELAS (11)
-Janin pada peringkat ini dikenali sebagai fetus. Saiz jani
n sebesar tiub gincu. Biarpun janin semakin aktif tetapi pergerakannya masih lemah-lembut.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUABELAS (12)
-Perkembangan janin pada masa ini ialah, kesemua orga
n besar dan struktur tubuhnya sudah lengkap terbentuk. Janin sudah mula dipenuhi air ketuban iaitu dalam anggaran 44 ml.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEEMPAT BELAS (14)
-Perkembangan janin pada masa ini ialah janin
mula belajar menghembus dan menarik nafas.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KELIMA BELAS (15)
-Kulit janin kelihatan lutsinar. Jadi, apa sahaja yang melal
ui salur darahnya dapat dilihat dengan jelas biarpun kulitnya itu dilindungi rambut halus.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KENAM BELAS (16)

Minggu ke 16


Minggu ke 16 - 20

-Perkembangan janin dalam kandungan yang dapat dilihat, Kaki janin semakin panjang dan boleh menendang.ketika pemeriksaan antenatal dilakukan, anda boleh mendengar denyutan jantungnya. janin melakukan pergerakan pertama matanya dan turut memberi tindak balas kepada bunyi walaupun telinganya belum terbentuk sepenuhnya.

Dalam surah As-Sajdah, juz keduapuluh satu ayat 7, 8 & 9, Allah Ta'ala berfirman.

Yang demikian sifatnya ialah Tuhan yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani; Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya (dengan sebaik-baik ciptaan yang cantik dan elok mencipta manusia) dan dimulakan kejadian manusia berasal dari tanah liat (Thin). Kemudian ia jadikan keterunan-keterunan manusia itu dari sejenis pati iaitu dari air yang hina (air mani) yang sedikit dipandang orang. Kemudian ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya Roh ciptaanNya dan ia mengurniakan kepada kamu pendengaran serta hati (akal fikiran), supaya kamu bersyukur, tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KETUJUH BELAS (17)
-Saiz janin pada masa ini sebesar avakado iaitu beratnya 170 g dan lemak
mula menyaluti kulit bawahnya. janin boleh menghisap dan menelan . Matanya kini sudah diakhir pembentukan. Janin sudah berupaya mengerdipkan matanya.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU K
ELAPAN BELAS (18)
-Perkembangan janin dalam kandungan pada masa
ini, berat janin adalah sekitar 225g.

-Janin mulai pandai membuat bunyi-bunyian. Janin juga akan menutupkan telinganya jika terdengar bunyi membingitkan.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KESEMBILAN BELAS (19)
-Kulit janin dilindungi dengan bahan melekit putih yang dikenali verniks daripada air ketuban. Janin
mula berlatih menggerakkan tubuhnya seperti berguling dan melentik ke belakang. janin juga suka menggerakkan mata, menendang dan menumbuk.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH (20)
-Perkembangan janin dalam kandungan yang kita da
pat lihat ialah jika bayi anda perempuan, rahimnya sudah terbentuk. Sistem saraf dan otaknya kini suda matang bagi membolehkan dia menggerakan otaknya.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH SATU (21)
-Perkembangan janin dalam kandunga yang kita dapat lihat, saiz janin sebesar buah pisang yang besar. Lemak berterusan berkumpul dan tulang-tulang serta otot-ototnya semakin hari semakin kuat. Perkembangan janin dalam kandungan pada masa ini agak perlahan tetapi jantungnya semakin kuat.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH DUA (22)
-Perkembangan janin dalam kanndunga pada masa ini kelihatan berkembang dengan sempurna. Tulang dalam bahagian telinga semakin keras, maka pende
ngarannya semakin jelas.



PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH TIGA (23)
-Tulang telinga janin pada masa ini sudah mengeras da
n lanugo di kulitnya semakin menipis dan bewarna kegelapan. Apabila anda melakukan persetubuhan, bayi akan menyedarinya dan kadar denyutan jantungnya akan naik atau turun mendadak. Tetapi hal ini tidak memudaratkan janin.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH EMPAT (24)
-Perkembangan janin dalam kandungan, pada masa ini, ialah janin mulai bertindak balas dengan suara
anda. Rangsangan baik untuk perkembangan otaknya.

Minggu ke 24 - 28


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH LIMA (25)
-Salur darah dalam paru-paru janin
mula berkembang dan lubang hidungnya mula terbuka. Perkembangan dari segi tulang juga dapat dilihat, tulangnya semakin kuat. Struktur telinganya sudah sempurna.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KEDUA PULUH ENAM (26)
-Paru-paru janin
mula menghasilkan bahan yang dikenali sebagai surtactant yang membolehkannya bernafas dengan baik, warna mata janin bergantung kepada warna latar belakang etniknya


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE DUA PULUH TUJUH (27)
-Janin pada masa ini seberat 907 g dan panjangnya 14 inci, Janin kelihatan seperti bayi yang sudah lengkap anggota badanya tetapi dalam bentuk yang
kecil dan kurus. Otak dan paru-parunya brekembang pesat, janin sangat suka menghisap jarinya.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE DUA PULUH LAPAN (28)
-Mata, bulu mata dan keningnya kini terbentuk sempurna.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE DUA PULUH SEMBILAN (29)
-Janin pada saat ini sangat sensitif kepada cahaya, bunyi bau dan rasa.

Minggu ke 28 - 32


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE TIGA PULUH (30)
-Perkembangan janin pada masa ini ialah, janin s
udah punya waktu tidur dan berjaga. Janin juga telah mengisi hampir seluruh ruang di rahim anda. Pada waktu malam dia tetap aktif dan suka menggeling-geliut.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE TIGA PULUH SATU (31)
-Perkembangan janin dalam kandungan pada masa ini ialah, beratnya boleh mencecah 1.5 kg. Simpanan lemak dibawah kulitnya menutup salur darah yang sebelum ini jelas kelihatan.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE TIGA PULUH DUA (32)
-Perkembangan janin dalam kandungan pada masa ini ialah beratnya bertambah sehinnga 1.8kg. Antibodi anda kini telah dipindahkan kepadanya dan berupaya melindungi janin daripada ancaman penyakit.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE TIGA PULUH TIGA (33)
-Perkembangan janin dalam kandungan ibu pada masa ini dapat dilihat dari segi perkembangan otaknya yang pesat. Saiz kepalanya membesar sekitar 1cm. Perkembangan janin dapat dilihat apabila seluruh rambut janin telah tumbuh.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE TIGA PULUH EMPAT (34)
-Perkembangan janin dalam kandungan ibu pada masa ini dapat dilihat dari segi kuku jari dan tangannya semakin panjang dan perlu dipotong setelah lahir. Pa
njang janin kini 33 cm dan beratnya sekitar 2.3 kg.


PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN MINGGU KE TIGA PULUH LIMA (35)
Janin membuang air kecil 1/8 gelen setiap hari melalui air ketuban. Perkembangan dari segi paru-paru juga semakin sempurna. Lemak terkumpul di tubuh janin membantu mengekalkan suhu badannya apabila lahir nanti.

Minggu ke 40

Dalam surah Al-Hajj ayat 5, Allah Ta'ala berfirman.

‘Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai.’


Menurut Profesor Moore untuk mengkaji ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis Nabi, beliau berasa takjub. Beliau berasa pelik bagaimana Nabi Muhammad , pada empat belas kurun yang lalu, mampu menerangkan mengenai embrio dan tahap-tahap perkembangannya dengan terperinci dan tepat sekali sedangkan ianya hanya ditemui oleh ahli sains sejak tiga puluh tahun lalu sahaja. Ketakjuban beliau bertukar menjadi penghormatan terhadap ayat-ayat tersebut. Beliau memberikan pandangan ini kepada rakan-rakan intelek dan kelompok saintifiknya. Malahan beliau memberikan syarahan di atas topik keserasian di antara kajian embrio moden dengan Al-Quran dan Sunnah.

2 comments:

Unknown said...

terima kasih, info yang sangat berguna buat saya :))

p/s: pinjam satu pic,oke?

I'me said...

bleh ja... =)